Geschiedenis

Aan de Plaswijcklaan 56 in Rotterdam Hillergersberg ligt sinds eind jaren 20 van de vorige eeuw het tennispark Plaswijck, officieel opgericht op 12 januari 1962. Het park is ontstaan als een zeer besloten (elitair) tennispark, een hobby van de stichter/eigenaar C.N.A. Loos met 6 banen en een mooi clubhuis. In de loop der jaren werd het tennispark uitgebreid naar 11 banen.

In de 60’er jaren ontstond een zeer actieve vereniging waar gezelligheid erg belangrijk was. Begin jaren 70 bestond de vereniging uit ongeveer 120 leden, waaronder 20 jeugdleden en een groot aantal sterke tennissers op B- en C-niveau. Het spelniveau nam toe, hetgeen zichtbaar was in de zondagcompetitie. Het eerste mixed-team speelde in de landelijke Overgangsklasse B en verloor de promotiewedstrijd (in Groningen) voor promotie naar de Overgangsklasse A. Dit is vergelijkbaar met de huidige 2-3e klasse.

De jaren 80 werden gekenmerkt door een groei van de vereniging van 200 leden naar 400 leden, waaronder ongeveer 100 jeugdleden. De vereniging bruiste aan alle kanten, er werd goed competitie gespeeld en veel onderlinge (traditionele) toernooien vonden plaats. Het tennispark

en de vereniging LTC Plaswijck ’62 waren een begrip geworden in het district Rotterdam, hetgeen duidelijk zichtbaar was aan het altijd even druk bezette Plaswijck Open Tennistoernooi.

In de jaren 90 groeide de vereniging verder naar totaal 600 leden en ontstond er een zeer actieve jeugdcategorie met 200 jeugdleden. De hoogste competitieteams speelden op zaterdag (districts-) hoofdklasse heren en mixed. De pacht van het clubhuis was inmiddels in andere handen overgegaan, namelijk van Willem en Lenie Verhoef en Dennis en Linde Horstink. Parktrainer werd en is Richard van der Torre, opgegroeid op het tennispark.

Inmiddels zijn wij in een nieuwe eeuw terecht gekomen en kan geconstateerd worden dat de vereniging Plaswijck ’62 nog steeds sterk aanwezig is. Het ledental is al jaren vrij constant boven de 600 leden, de jeugdcategorie blijft actief met 200 jeugdspelers. Er wordt nog steeds op hoog niveau getennist, echter heeft er in de loop der jaren een verschuiving plaatsgevonden van de zondagcompetitie naar de zaterdagcompetitie. Het verenigingsleven is met zijn tijd meegegaan en getracht wordt een compleet pakket te kunnen bieden voor alle categorieën spelers.